Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Royal FloraHolland

"Vertrouwen is van levensbelang voor het functioneren van onze marktplaats"
Royal FloraHolland wil wereldwijd dé toonaangevende digitale marktplaats voor de sierteeltsector worden. “Maar daarvoor is wel een robuust, flexibel en stabiel IT-ecosysteem nodig”, stelt Pierre Bankras, Digital Transformation Lead bij Royal FloraHolland. Voor de grootste bloemenveiling ter wereld reden om de IT ‘radicaal te disrupten’.

Royal FloraHolland is een coöperatie van en voor ruim vierduizend kwekers van sierteeltproducten. “Al ruim een eeuw verbinden we mensen”, vertelt Bankras. “We zijn het ultieme fysieke ecosysteem tussen kwekers, handelaren en allerlei andere partijen die een rol spelen in de sierteeltketen. Met onze veiling en logistieke dienstverlening helpen we kwekers om bloemen bij de mensen thuis in de vaas te krijgen.” De fysieke marktplaats van Royal FloraHolland krijgt wel steeds meer concurrentie. Het volume dat langs de veilingklokken gaat neemt af. Alternatieve online marktplaatsen rukken op en sommige kwekers doen rechtstreeks zaken met hun klanten. “We moeten het radicaal anders gaan doen”, aldus Bankras. “Anders lopen we het risico onze relevantie te verliezen.”

Digital first

Dit inzicht leidde bij Royal FloraHolland tot een digitale transformatie. “We veranderen met behulp van technologie ons businessmodel”, licht Bankras toe. Het resultaat is een strategie waarin het digitale platform Floriday een belangrijke rol speelt. Hier wordt het bloemen- en plantenaanbod van kwekers bij elkaar gebracht. De online afzetkanalen KOA, FloraMondo en FloraXchangeandere voorbeelden van de digitalisering bij de bloemenveiling.

“Door de digitale transformatie die we hebben ingezet, zijn we als organisatie constant in flux”, constateert Bankras. “Dat vraagt wel om een ander soort IT. Je hebt een IT- en securitylaag nodig die niet alleen stabiel en robuust is, maar die ook genoeg integratiemogelijkheden en flexibiliteit biedt. Dan kun je er later op een andere manier gebruik van maken dan oorspronkelijk de bedoeling was.”

Aan die ‘stabiele digitale basis’ ontbrak het tot voor kort. Bankras: “Onze IT was echt verouderd en we hadden met aardig wat verstoringen te maken. We moesten onze IT echt radicaal veranderen. Een digitale transformatie begint met het op orde hebben van je IT-basis.”

Radicale uitbesteding

Het woord ‘radicaal’ zal tijdens het gesprek in het Fleurcentergebouw in Naaldwijk nog meerdere keren vallen. Zo koos Royal FloraHolland volgens Bankras voor een ‘radicale uitbesteding van alle operationele IT’. “Partners hebben jarenlang geïnvesteerd in het eigen vakgebied en in het binnenhalen en blijven ontwikkelen van de juiste mensen. Die kennis en expertise gebruiken we om ons eigen innovatievermogen te versterken.” “We hebben gezocht naar partijen die flexibel en creatief zijn, en in staat zijn om constant mee te bewegen met Royal FloraHolland”, vervolgt Bankras. “Het is daarbij belangrijk dat alle betrokken partijen goed met elkaar kunnen samenwerken. Het gaat erom dat je samen iets moois neerzet, ongeacht welke werkgever boven je salarisstrook staat. Je moet met elkaar kunnen samenwerken en volledig op elkaar kunnen vertrouwen.”

Secure landschap

Samenwerken met vertrouwen doet Royal Flora- Holland bijvoorbeeld met Conclusion, dat onder andere verantwoordelijk is voor applicatieontwikkeling en -maintenance en een stuk infrastructuurbeheer. “Motiv biedt Royal FloraHolland een secure landschap en heeft onze bestaande securitysystemen overgenomen. Die samenwerking begon bij de hardening van onze infrastructuur en firewallbeheer.” De oude firewalls zijn inmiddels vervangen. Ook zijn er nieuwe diensten zoals e-mailfiltering toegevoegd. “Bij iedere stap die we zetten, stellen we vast wat we van elkaar mogen verwachten.”

“Motiv zorgt ervoor dat wij betrouwbaar zijn”, schetst Bankras. “Onze marktplaats drijft op vertrouwen. Kwekers en handelaren moeten erop kunnen vertrouwen dat wij op een goede manier met transactiedata, geld en spullen omgaan. Bij een securitybreach loopt dat vertrouwen gevaar. Wij moeten daarom de kans op een incident zo klein mogelijk maken, en de schade beperken als er toch iets gebeurt. Het vertrouwen van onze leden is van levensbelang.”

Sociale transformatie

Naast een digitale transformatie heeft Royal Flora- Holland volgens Bankras ook nog te maken met een ‘sociale transformatie’. “Nieuwe technologie betekent ook dat mensen anders moeten gaan werken en op een andere manier gebruik moeten gaan maken van de technologische middelen. En je hebt de mensen nodig die technologie kunnen zien in samenhang met de businessmodellen die veranderen. De mensen zijn zelf de business.” “Radicale uitbesteding betekent ook dat je een nieuwe organisatie moet neerzetten die de regie kan voeren”, zegt de Digital Transformation Lead. Bij de bloemenveiling betekende dit dat de IT-afdeling werd vervangen door een veel kleinere Business Technology Organization (BTO). Deze afdeling is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen van Floriday en het analyseren van de datastromen om hier meer waarde uit te halen. De meeste IT’ers die niet de overstap maakten naar BTO traden in dienst van een sourcingpartner.

Amazon Web Services

“We staan nog maar aan het begin van onze digitale transformatie”, weet Bankras. “De IT-basislaag is op orde en ook de organisatiestructuur is er klaar voor. Maar we moeten bijvoorbeeld ook nog het Identity & Access Management inregelen en onze netwerkinfrastructuur moderniseren met behulp van software-defined networking.” Een stap waar Royal FloraHolland nu middenin zit, is het uitschakelen van een groot deel van de applicaties. De resterende applicaties verhuizen voor een groot deel naar Amazon Web Services. “Een megaoperatie, maar absoluut noodzakelijk. Vanuit een verouderde situatie met systemen die soms wel twintig jaar oud zijn, maken we in één keer de sprong naar de cloud.”

“Door de migratie naar AWS profiteren we optimaal van de flexibiliteit van de cloud”, besluit Bankras. “Ook kunnen we de standaardfaciliteiten in AWS gebruiken om de businesskennis en logica die in onze applicaties zitten op een andere manier te gebruiken. Door het radicaal anders aan te pakken, spelen we tijdig in op veranderende behoeften.”