Motiv investeert in de ontwikkeling van soft skills

Gepost op: 3-7-2017 13:18:11 door Aksel Dorèl
Tags: ICT, Motiv, Security, skills, soft
Aksel Dorèl
Vertrouwen is in ICT-security hét centrale thema. Niet alleen waar het gaat om gevoelige en bedrijfskritische data, maar ook binnen de persoonlijke relaties tussen de medewerkers van Motiv en haar klanten. “Alleen vanuit een vertrouwensrelatie kunnen wij de oplossingen bieden die onze klanten nódig hebben en niet alleen wat de klanten vragen”, aldus Aksel Dorèl, CEO van Motiv.

“De waarde die wij als Managed Security Provider leveren, is het resultaat van alle contactmomenten tussen onze medewerkers en de klant.” Harde technische skills zijn daardoor volgens Dorèl niet meer
voldoende. “Wij investeren voortdurend in de soft skills van onze medewerkers om hen in staat te stellen optimaal samen te werken met onze klanten op basis van begrip, creativiteit en vertrouwen.”

Soft skills
Als medewerker van een Managed Security Provider moet je je in kunnen leven in de behoeften van een klant en daarop door kunnen vragen. “Van een securityprofessional wordt steeds meer verwacht”, stelt Dorèl. “Je moet niet alleen een diepgaande technische kennis hebben, maar ook kunnen communiceren, adviseren en een vertaalslag kunnen maken van de behoeften van de business naar de juiste securityoplossing. Het draait al lang niet meer om de techniek alleen. Je kunt technisch nog zo goed zijn, als je communicatief niet zo vaardig bent, wordt het toch lastig. Security is echt mensenwerk geworden, dat alleen kan worden gedaan door technisch goed onderlegde medewerkers die ook over de juiste persoonlijke vaardigheden beschikken”, concludeert Dorèl. “Het tijdperk van het ‘dozen schuiven’ ligt ver achter ons.”

Coaching
Mensen met de juiste skills moet je zien te vinden en vast te houden, maar zich ook verder laten ontwikkelen. “Naast de hard skills selecteren, testen én trainen wij nadrukkelijk op persoonlijke, sociale en communicatieve vaardigheden. Bijvoorbeeld op basis van de MBTI-typeringen, persoonlijke assessments en 360-gradenfeedbackmethodieken”, vervolgt Dorèl. “Daarnaast volgen al onze ‘customer facing’ medewerkers maatwerktrainingen om heel gericht de individuele skills nog verder aan te scherpen. Motiv werkt hiervoor bijvoorbeeld samen met een eigen ‘huistrainer’.”

Motiv Vibe
Voor een goede relatie tussen klant en leverancier is het belangrijk dat de betrokkenen zich prettig voelen, dus ook de medewerkers van Motiv. “De ‘happiness’ van onze medewerkers klinkt door
in de dagelijkse relatie met de klant” , legt Dorèl uit. “Wanneer medewerkers tevreden zijn en plezier hebben in wat ze doen, motiveert dat ze om vanuit hun betrokkenheid slagvaardig op zoek te gaan naar de juiste oplossingen voor de klanten.” Die kernwaarden komen ook terug in wat Dorèl de ‘Motiv Vibe’ noemt. “Het is wie we zijn, hoe we ons gedragen, maar ook de sfeer die wij meebrengen en uitstralen en die onze relaties naar eigen zeggen ook ervaren.”

Motiv verenigt volgens Dorèl het aangename met het nuttige. ”Wij verliezen de ‘fun’ in ons werk niet uit het oog. Initiatieven als LAN-party’s en Capture the Flag-events creëren een cultuur waarin medewerkers zich prettig voelen, maar dagen ze ook uit om samen te werken en creatief probleemstellingen te benaderen, wat hen weer helpt in het vinden van de juiste oplossingen voor onze klanten.”

'De oplossingen bieden die klanten nódig hebben, niet alleen waar ze om vragen'

“Onze huismasseur Theo is inmiddels een fenomeen”, zo geeft Dorèl als voorbeeld van hoe Motiv zorgt voor de energie bij de ‘Motivaren’. “Hij zorgt ervoor dat de Motivaren zich gezond en ontspannen voelen en de energie hebben om een stap extra te zetten voor de klant. Of het nu sportevenementen zijn
waar medewerkers gezamenlijk aan deelnemen, de Motiv Café-evenementen waar wij al onze relaties maandelijks ontmoeten, of een van de vele andere initiatieven. Alles is erop gericht om de soft skills van onze medewerkers te ontwikkelen die hen in staat stellen elke dag weer, vanuit een vertrouwensrelatie, meerwaarde te creëren voor onze klanten“, besluit Dorèl.

Is je interesse gewekt na het lezen van dit blog? Bekijk dan ons vacatures en stuur je cv en motivatiebrief naar jobs@motiv.nl.

Blog postsRSS