Referenties

Eurail.com: Motiv heeft bij ons de temperatuur gemeten

"Het gevaar schuilt in wat je niet weet", zegt Jacob Boersma, test- en releasemanager bij Eurail.com. "Je kunt het gevoel hebben dat de security op orde is, maar ben je wel echt beschermd tegen die boze buitenwereld? "Om een antwoord op die vraag te krijgen, liet het bedrijf een beveiligingsonderzoek uitvoeren door Motiv.

40.000 bestemmingen in 30 Europese landen ontdekken per trein. "Bij ons kun je daarvoor online internationale treinpassen kopen", vertelt Boersma als we in hartje Utrecht op bezoek zijn bij Eurail.com. Europeanen die het eigen continent per trein willen ontdekken, kunnen een Interrailpas aanschaffen. "Voor reizigers van andere continenten bieden we de passen aan onder het merk Eurail. Voor beide passen kan je bij Eurail.com terecht, echter via een ander merk en andere URL." 

Via de genoemde websites kunnen reizigers een route door verschillende Europese landen uitstippelen en de 'treinpassen' aanschaffen die daar het beste bij aansluiten. Na betaling print een van de drie fulfilmentcenters de passen uit en stuurt ze per post naar de klant. "We kijken naar de mogelijkheden om e-tickets uit te geven, maar in sommige landen moet je in de trein nog een papieren ticket op zak hebben", legt Boersma uit.

Door te shoppen op www.eurail.com of www.interrail.eu, of op de verschillende lokale sites (bijvoorbeeld Alibaba in China), hoef je als reiziger niet zelf bij verschillende spoorwegmaatschappijen kaartjes aan te schaffen. Maar daar blijft het volgens Boersma niet bij. "We verkopen niet zomaar een pas, maar een beleving. De reis die je maakt is sowieso al uniek, want die maak je doorgaans niet ieder jaar. Op de site geven we je al het gevoel dat je op reis bent. We geven je tips voor tijdens je reis en ook medereizigers delen hun ervaringen."

Lees verder op pagina 39 en 40 van de Motivator #14